вівторок21 січня 2025
rating.net.ua

КАС ВС прокоментував призупинення дії спеціального дозволу на використання надр за умови санкцій до кінцевого бенефіціарного власника.

Призупинення дії спеціального дозволу на користування надрами в разі наявності чинних персональних санкцій до кінцевого бенефіціарного власника надрокористувача є правомірним з моменту набуття чинності змін до Кодексу України про надра – КАС ВС.
КАС ВС прокомментировал приостановление спецразрешения на использование недр, если конечный бенефициар недропользователя под санкциями.

Дія Закону України від 1 грудня 2022 року № 2805-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України для покращення законодавства у сфері користування надрами», опублікованого 28 грудня 2022 року та що набрав чинності 28 березня 2023 року, зокрема, в частині доповнення Кодексу України про надра новим підставою для призупинення дії спеціального дозволу, а саме застосування до кінцевого бенефіціарного власника недропользователя спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів, поширюється на існуючі персональні санкції.

Законодавець передбачив відстрочку в набранні чинності цим Законом – 3 місяці з дати публікації, тобто з 28 березня 2023 року, зокрема, для надання можливості надрокористувачу вжити заходів, спрямованих на зміну кінцевого бенефіціарного власника, щоб уникнути негативних наслідків у вигляді призупинення дії спеціальних дозволів.

Такі висновки зробив Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у справі від 18 жовтня 2024 року № 160/8773/23 (адміністративне провадження № К/990/12283/24).

ТОВ оскаржило до суду наказ Державної служби геології та надр України від 28 березня 2023 року в частині призупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, наданого цьому Товариству.

Суд першої інстанції відмовив у задоволенні позову. Апеляційний суд, задовольняючи позовні вимоги, зазначив, що, приймаючи оскаржуваний наказ 28 березня 2023 року (в день набрання чинності Закону № 2805-ІХ), відповідач позбавив позивача можливості вжити заходи щодо зміни кінцевого бенефіціарного власника. Суд також підкреслив, що положення цього Закону починають діяти з 28 березня 2023 року, але з наданням надрокористувачу додатково 30 днів для вжиття заходів щодо зміни кінцевого бенефіціарного власника, до якого застосовані санкції.

КАС ВС не погодився з такими висновками, скасував постанову апеляційного суду та залишив у силі рішення суду першої інстанції.

Верховний Суд зазначив, що застосування санкцій до кінцевого бенефіціарного власника Товариства до набрання чинності відповідними змінами до Кодексу України про надра не впливає на можливість призупинення дії наданих позивачеві спеціальних дозволів на користування надрами.

Оскільки санкції, введені Указом Президента України, продовжували діяти на момент впровадження змін до Кодексу України про надра згідно з Законом № 2805-ІХ, дії відповідача у спірних правовідносинах повністю відповідають вимогам ст. 58 Конституції України.

Колегія суддів зазначила, що Закон № 2805-ІХ був офіційно оприлюднений і доведений до відома населення, зокрема й суб’єктів підприємництва, 28 грудня 2022 року. Тому починаючи з цієї дати наслідки застосування норм зазначеного Закону були передбачуваними для позивача, що давало можливість заздалегідь вжити заходів, спрямованих на зміну кінцевого бенефіціарного власника, щоб уникнути призупинення дії спеціального дозволу на користування надрами.

Водночас суди попередніх інстанцій встановили, що ані в період з 28 грудня 2022 року по 28 березня 2023 року, ані на момент ухвалення оскаржуваного судового рішення позивач не був позбавлений можливості виконати вимоги законодавства з метою усунення підстав для призупинення дії спеціального дозволу та відновлення його дії, проте не вживав жодних заходів, спрямованих на зміну бенефіціарного власника (контролера).

Отже, Верховний Суд дійшов висновку, що з огляду на специфічний характер змін, внесених до статей 13 та 57 Кодексу України про надра, а саме передбачені ними наслідки для надрокористувача у вигляді призупинення дії спеціального дозволу в разі накладення персональних санкцій на бенефіціарного власника, законодавець, зберігаючи баланс інтересів держави (щодо захисту національної безпеки) та бізнесу (видобуток і реалізація корисних копалин), Законом № 2805-ІХ передбачив відстрочку в набранні ними чинності, а саме 3 місяці з дати публікації, тобто з 28 березня 2023 року, зокрема, з метою надання можливості надрокористувачеві усунути зазначену підставу для призупинення дії наданого йому спеціального дозволу.